B E R E T N I N G
på Grundejerforeningen Tømmerupvangs ordinære generalforsamling d. 23/4 2002
--------------------------------------------
Gennem de seneste år har jeg indledt bestyrelsens beretning med at fortælle, hvor længe grundejerforeningen har eksisteret. Hvis I ikke kan huske det, kan jeg oplyse, at Grundejerforeningen Tømmerupvang blev stiftet den 6. marts 1978, så det er altså til næste år, vi kan fejre vores 25 års jubilæum, og det er jo i gode hænder, for som I kan huske valgte vi sidste år - for en 2-årig periode - et godt festudvalg, som vil tage sig af den opgave. Sidste år fremlagde vi på selve generalforsamlingen en oversigt over de punkter, som jeg ville komme ind på i beretningen. Det blev foreslået, at vi sendte denne oversigt ud sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen, så det har vi gjort i år. I har forhåbentlig taget oversigten med, så I har mulighed for at gøre notater på den undervejs. På denne måde kan I så huske det hele og komme med en række gode spørgsmål under den efterfølgende debat.
Som I kan se af oversigten, vil jeg bl. a. komme ind på følgende emner:
Som I kan se af det antal emner, jeg vil komme ind på i beretningen, har det været et rimelig roligt arbejdsår for bestyrelsen
Udkørslen fra Holdkærs Ager til Tømmerupvang har været drøftet på generalforsamlingen gennem de seneste par år. Problemet er jo, at både bilister, men især knallerister og cyklister ikke respekterer den ubetingede vigepligt, de har, når de kommer inde fra Holdkærs Ager og kører ud i Tømmerupvang. Som I måske husker, skrev vi for ca. 1½ år siden et brev til afdelingsbestyrelsen for Holdkærparken, hvor vi gjorde opmærksom på problemet og bad dem om at overveje en løsning, da det jo er deres vejstykke. Jeg nævnte sidste år, at Holdkærparkens formand - efter flere henvendelser fra vores side - havde lovet at sørge for at få flyttet en blomsterkumme hen ved udkørslen ind mod hegnet til nr. 2, således at udkørende trafikanter ville blive tvunget over i venstre side af vejen, set fra deres side. Der ville så være endnu en markering om, at man skal passe på ved udkørsel, og samtidig ville der blive en længere reaktionstid, såfremt der alligevel bliver kørt frem samtidig, både fra deres side og fra vores vej. Vi har rykket adskillige gange i det forgangne år. Den seneste undskyldning var, at forretningsføreren hos Postfunktionærernes Andels-Boligforening var ved at blive skiftet ud, og at man først ville have den nye forretningsførers accept, inden man foretog sig noget. Kummen er nu - for små 14 dage siden - endelig blevet flyttet, men som I kunne se, da I kom herover, er kummen placeret inde på fortovet. Det er vores opfattelse, at kummen skal ud og stå på selve vejarealet lige uden for fortovet for at have den fulde effekt, men det kan jo være, at placeringen er foretaget med fuldt overlæg, for at Holdkærparken ikke skal løbe ind i nogle ansvarsmæssige problemer. Vi tager snarest en snak med Holdkærparkens formand og lover, at vi vil følge sagen helt til dørs.
Bestyrelsen har - som i de tidligere sæsoner - deltaget
på alle de møder, som Sammenslutningen af
Grundejer- og Parcelforeninger i Tårnby Kommune,
populært kaldet GrundejerSammenslutningen, har indkaldt til
for at holde os orienteret om, hvad der sker i
nærområdet. Der har været afholdt ét
delegeretmøde, ét formandsmøde samt et
kursus over 2 aftener i Foreningsret. Referat fra møderne
bliver lagt ind på GrundejerSammenslutningens hjemmeside,
hvor I også kan finde en række nyttige oplysninger
for grundejerne i Tårnby Kommune. Adressen kan I se
på Oversigten over emner til denne beretning. På
delegeretmødet blev vi bl.a. orienteret om, at
Tårnby Kommune har besluttet, at kommunen fremover
ikke ønsker at opkræve ydelserne på
kommunegaranterede vejlånover
ejendomsskattebilletten. Det vil blive noget, som
grundejerforeningerne selv må sørge for. Det lyder
ikke som en spændende opgave, som man således
pålægger grundejerforeningerne, og det kan
måske snart få betydning for os, når vi skal
til at gøre vores veje i stand. GrundejerSammenslutningens
bestyrelse bryder sig heller ikke om beslutningen og vil
gøre en kraftig indsats for, at kommunen tilbagekalder sin
beslutning. Vi er vidende om, at kommunens administration faktisk
ikke er helt klar over, hvordan man vil gribe denne nye situation
an. Man afventer en prøvesag.
På formandsmødet havde vi besøg af Anne
Grethe Foss fra Ørestadsselskabet, som fortalte om den
kommende metro, som efter planen skal starte til oktober i
år. Til orientering kan jeg oplyse, at man starter op med
14 togsæt. Selve driften kræver 12 togsæt,
så der er altså 2 togsæt i reserve. I
myldretiden vil der kun være ca. 1½ minut mellem
togene, så det lyder jo ganske fornuftigt, men jeg ved ikke
hvor mange af vore medlemmer, der med fordel vil kunne
gøre brug af metroen, men det bliver jo nok sådan,
at de, der bruger offentlige transportmidler, bliver tvunget over
i metroen via omlægning af buslinierne. På
formandsmødet var der også et indlæg fra
formanden for Grundejerforeningen Nøragersminde, som er
Grundejersammenslutningens største medlemsforening med 589
medlemmer. Der er nogle af vore medlemmer, der bliver
sure, når bestyrelsen efter det årlige vejsyn
påtaler forskellige skader på fortove eller anmoder
om fjernelse af ukrudt eller beplantning udover fortovet. Jeg kan
fortælle, at de er langt mere aktive og endnu hårdere
ude i Nøragersminde. Derude holder man kvartalsvise
vejsyn, og der bliver skrevet ca. 75 breve hver gang. Hvis
tingene ikke bliver bragt iorden, truer man med advokat og
sætter folk på til at klare opgaverne mod
betaling af grundejeren. Når Nøragersminde i
forbindelse med ejerskifte af ejendomme modtager henvendelse fra
ejendomsmæglere med anmodning om besvarelse af diverse
spørgsmål og fremsendelse af vedtægter m.v.,
opkræver man derude et gebyr på 200 kr. Vi har derfor
i vores bestyrelse besluttet, at vi forhøjer vores gebyr
fra 130 kr. til 200 kr. pr. forespørgsel.
Som nævnt afholdt Grundejersammenslutningen også et
kursus i "Foreningsret" over 2 aftener i februar
måned. Vores nye bestyrelsesmedlem, Lars, deltog på
kurset, og Lars synes, at han fik mange nye ting at vide, som han
og vi kan bruge i bestyrelsesarbejdet fremover.
Et årligt tilbagevendende punkt i bestyrelsens beretning
er vejsyn, og det slipper I heller ikke for i år.
Tårnby Kommunes officielle vejsyn plejer at finde sted i
maj må-ned, men der gik vist lidt "ged" i det sidste
år. Vi fik en meddelelse om, at vejsynet ville finde sted
den 9. august 2001, men da vi telefonisk gav udtryk for, at vi
godt kunne tænke os at deltage på vejsynet, fik vi at
vide, at vejsynet hos os rent faktisk havde fundet sted
administrativt, idet Teknisk Udvalg den
pågældende dag kun kommer de steder, hvor der er
problemer. Rapporten fra vejsynet modtog vi først den 4.
januar 2002 og konklusionen var "Intet at bemærke".
I den forbindelse kan jeg nævne, at chefen for Teknisk
Projektering i Tårnby Kommune har oplyst, at der er en
ændret holdning til, hvor store niveauforskelle, der skal
være på veje og fortove, for at det bliver
ansvarspådragende. Tidligere talte man om
niveauforskelle på 15 mm, men nu skal forskellene mellem f.
eks. 2 fliser være 20-30 mm, før grundejeren kan
gøres ansvarlig. I efteråret mødtes jeg - i
anden anledning - med chefen for Teknisk Projektering på
vore veje. Jeg benyttede lejligheden til at spørge om hans
opfattelse af vore vejes generelle tilstand, og han anbefalede,
at vi begyndte at planlægge istandgørelse af vejene,
men det spørgsmål vender jeg tilbage til senere i
beretningen. Som det efterhånden er blevet sædvane,
foretog bestyrelsen medio august måned i forbindelse med et
bestyrelsesmøde vort eget interne vejsyn. Vi fandt
anledning til at skrive en påtale til 6 medlemmer om
opretning af chaussestensborten, hvoraf den ene var en genganger
fra året før. Desværre mangler 3 af
medlemmerne fortsat at få tingene ordnet på trods af,
at vi har sendt en rykker i starten af november måned. Vi
synes, det er for dårligt, især fordi det også
er i grundejerens egen interesse at få tingene ordnet for
at undgå at få en erstatningssag på halsen, som
i givet fald formentlig ikke vil blive dækket af
forsikringsselskaberne, fordi grundejeren burde vide og
er blevet gjort opmærksom på, at der er et
ansvarspådragende forhold. Ét af medlemmerne har dog
svaret bestyrelsen og meddelt, at oprettelsen vil ske ved
lejlighed. Herudover har vi stadig en sag om store
niveauforskelle mellem fliser og i rendestenen hængende,
som vi for over 1 år siden har overdraget til Tårnby
Kommune, men grundejeren er tilsyneladende bedøvende
ligeglad. Vi skrev også en påtale til 3
medlemmer om græs/ukrudt i rendestenen. Her bragte de
pågældende medlemmer tingene i orden inden for en
rimelig tid, så det siger vi tak for. Denne gang var der
ingen påtale om buske eller træer, hvis grene
hængte generende ud over fortovet, så det var jo
glædeligt.
Vi har også haft en sag, hvor et medlem byggede en ny
dobbelt carport helt ud til vejen. Det første problem var,
at medlemmet ikke havde etableret en korrekt overkørsel
til carporten over fortovet. Reglerne siger nemlig, at man skal
sænke kantstenen og sørge for, at der ligger
kørebanefliser, dér hvor man kører over
fortovet. Til orientering kan jeg sige, at kørebanefliser
er et par cm tykkere end almindelige fortovsfliser. Regulativ for
Overkørsler i Tårnby Kommune beskriver, at
overkørsler maksimalt må være 5 meter i
bredden - d.v.s. det stykke langs vejen, som kantstenen bliver
sænket på. I den pågældende sag var der
behov for en overkørsel i 7 meters bredde, for at
overkørslen kunne blive ordentlig og se pæn ud.
Bestyrelsen har tilladt sig på grundejerforeningens vegne
at give vores accept af, at Tårnby Kommune gav
dispensation fra det nævnte Regulativ for
Overkørsler. Denne del af sagen er således faldet
helt på plads. Det andet problem er, at en del af
carportens udhæng - efter vores opfattelse - rager ud over
skellinien mod vej. Som bekendt ligger skellinien ca. 20 cm
bag fortovsflisernes kant. Vi bad skriftligt Tårnby
Kommune om at se på sagen, men da vi ikke havde fået
noget svar fra kommunen i løbet af 2 måneder,
kontaktede jeg dem telefonisk for at høre, hvad der skete.
Jeg fik så det svar, at der skete ikke noget, for kommunen
hverken ville eller kunne gøre noget, når der var
tale om, at man blot "havde givet en anmeldelse", som det
blev udtrykt, og det er jo det, der er fremgangsmåden,
når det er "Bygningsreglement for småhuse", der
anvendes. Hvis grundejerforeningen ønskede at gøre
mere ved sagen, måtte vi anlægge et privat
søgsmål ved retten. Bestyrelsen forstod ikke en lyd
af dette. Som bekendt gælder Byplanvedtægt nr. 26 for
vort område og ifølge byplanvedtægten er det
alene Tårnby Kommunalbestyrelse, der har påtaleret.
Vi mener ikke, at det kan være rigtigt, at en grundejer
anmelder et byggeri af et småhus, som kommunen ikke har
indvendinger imod, hvorefter grundejeren ændrer på
byggeriets udseende og placerer det anderledes end vist på
den indsendte tegning, uden at Bygningsmyndigheden, d.v.s.
Tårnby Kommune skrider ind. Disse betragtninger foreholdt
vi Tårnby Kommune skriftligt og bad dem besvare vort over 2
måneder gamle brev skriftligt. Det blev det ikke anderledes
af. Kommunen meddelte, at man havde synet stedet, og under de
givne omstændigheder følte man det vanskeligt at
vurdere, om hvorvidt carporten overskred skellinien mod vej,
hvorfor man anbefalede, at parterne kontaktede en sagkyndig, som
er i besiddelse af det nødvendige måleudstyr til at
foretage målinger i marken. Kommunen ville således
ikke foretage sig yderligere i sagen. Bestyrelsen har besluttet,
at vi ikke ønsker at køre en sag mod den
pågældende grundejer med landmåler og hele
"svineriet", men vi forstår stadig ikke det
principielle i, at Tårnby Kommune bakker ud af en
sådan sag. Det er kun dem, der har påtaleret,
så det principielle i sagen har vi tænkt os at
forfølge.
Bestyrelsen påtænker også i år at
foretage et internt vejsyn, formentlig i august måned. I
kender jo efterhånden de gældende regler, så
jeg vil undlade at trætte jer med dem i denne
beretning.
Jeg nævnte tidligere, at chefen for Teknisk Projektering i Tårnby Kommune på baggrund af min forespørgsel havde anbefalet, at vi påbegyndte planlægningen af en istandsættelse af vore veje. Det var kun mig, der var tilstede den dag, jeg spurgte ham om hans syn på vore vejes generelle tilstand, men jeg syntes, at hele bestyrelsen skulle være med til at høre om hans vurdering af vejene. Vi aftalte derfor et møde på vejene med akademiingeniør Niels Erik Andersen, som er kommunens vejtekniske ekspert. Alle bestyrelsesmedlemmer deltog på vejmødet, som fandt sted den 4. april i år, så der er tale om rimeligt friske oplysninger. Niels Erik Andersens vurdering er, at vores vejbane efterhånden er temmelig tør, så det varer ikke længe, før de mange småsten begynder at løsne sig, og når det først sker, skal der altså tages affære forholdsvis hurtigt. Han mener, at vi bør lægge en forsegling på, og det skal ske senest indenfor 5 år. Der er så flere muligheder, og der kommer hele tiden nye til, men det bliver jo op til den kommende bestyrelse at tage kontakt til nogle asfaltfirmaer og få noget vejledning og indhente nogle tilbud. Niels Erik Andersen mente, at vi inden næste vinter bør forsegle de revner, der er opstået efter naturgasnedgravningen. Vi har jo tidligere fået revnerne forseglet, men vi bør gøre det igen, inden der opstår al-vorlige skader. Skaderne kan opstå, når vand trænger ned i revnen og efterfølgende fryser til is og dermed kan ødelægge asfalten. Rendestensbrøndene bør også renoveres og i den forbindelse anbefalede han, at de bliver vendt 90 grader, så hullerne i ristene bliver på tværs og ikke - som de er nu - i forlængelse af kørselsretningen. Det har noget med cykler og smalle dæk at gøre. Vi fik også en kedelig oplysning på mødet, nemlig at det er grundejerforeningen, der er ledningsejer, f.s.v. angår vejafvandingen, og det vil jo sige den ledningsføring, der er under vores rendestensbrønde. Skulle der opstå problemer, er det som følge heraf grundejerforeningen som ledningsejer, der kommer til at betale evt. udgifter til reparation.
Som I ved, har vi en aftale med Holdkærparkens gartnere om, at de slår græsset på vores fællesareal, og det gør de for en for os yderst favorabel honorering. Sent på efteråret blev græsset klippet, så det har set pænt ud hele vinteren, men der var perioder sidste sommer, hvor græsset var temmelig højt. Vi har derfor aftalt med gartnerne, at bestyrelsen holder øje med græssets højde, og at vi - når vi finder tiden inde - henvender os til dem med et gavekort, hvorefter de slår græsset inden for rimelig tid. Vi ønsker at få lidt mere styring på, hvornår græsset slås, og det kommer nok til at betyde, at græsset bliver slået en gang eller to mere om året, og dermed bliver udgiften naturligvis også større. Jørgen Hvistendahl i nr. 7 har foreslået bestyrelsen, at vi får ryddet op i det tætte buskads af snebær, der er deroppe. I første omgang besluttede vi, at det ville blive alt for omfattende, også at komme af med affaldet. Vi har nu ændret holdning, idet vi har besluttet, at vi vil afholde en arbejdssøndag på området, og det vil vi gøre
søndag, den 26. maj kl. 09:30,
hvor alle er meget velkomne. Noter venligst datoen, men I vil høre nærmere i vores sædvanlige "orientering efter generalforsamlingen". Alt det brandbare affald, der bliver, kan vi så bruge til at lave grundlaget for det kommende Sankt Hans-bål.Det var så, hvad vi synes, vi ville bringe fra beretningsåret. Vi står naturligvis til rådighed for spørgsmål og kommentarer og hører meget gerne, om I har forslag til yderligere arbejdsopgaver til bestyrelsen til den kommende sæson.
Vi har - igen i år - haft et glimrende samarbejde i bestyrelsen. Alle har været villige til at give en hånd med, og det er jo dejligt. Så hér til slut vil jeg bringe en stor tak for indsatsen til mine bestyrelseskolleger - tak skal I have for det! Beretningen overlades hermed til debat og jeres forhåbentlig positive behandling.
Ole Ankersen